Yosemite - Reisverslag uit Lompoc, Verenigde Staten van pixelas - WaarBenJij.nu Yosemite - Reisverslag uit Lompoc, Verenigde Staten van pixelas - WaarBenJij.nu

Yosemite

Door: Albert

05 November 2010 | Verenigde Staten, Lompoc

Na Vegas rijden we door naar Bishop, dit is een klein plaatsje aan de oostkant van Yosemite, waar we overnachten. Niet ver hiervandaan begint een mooie route (over de 120) door Yosemite heen. Helaas is de Tioga pass, die het belangrijkste deel van deze route beslaat al dicht wegens sneeuw. Daarom moeten we net om Yosemite heen rijden, een omweg van zo'n 2 uur, maar gelukkig is ook deze route mooi, met interessante bergweggetjes met de gebruikelijke scherpe bochten en mooie uitzichten. Iets meer dan 6 uur later komen we aan in Oakhurst, een plaatsje aan de zuidwestkant van Yosemite. Hier zitten we twee nachten zodat we een hele dag hebben om Yosemite te bekijken.

In Yosemite lopen heel wat beren rond, helaas hebben wij geen beer gezien. Door deze beren is het belangrijk dat je geen voedsel in je auto laat liggen en dat je je afval netjes in de speciale 'bear-proof' prullenbakken gooit, anders leer je de beren verkeerd gedrag aan, namelijk dat ze eten kunnen jatten van mensen.
We hebben nog wel een aantal squirrels, chipmunks en zelfs 2 vossen gezien. De vossen zagen we op de terugweg in het donker vanuit de auto. Een van de vossen was bezig om de weg over te steken, maar die bedacht zich op tijd, want er kwamen best veel auto's aan.
Voor de rest hebben we heel veel kunnen genieten van de mooie natuur van Yosemite, een selectie van de foto's al online. De tocht die we hebben gelopen duurde voor ons 4 uur, we waren ook pas net voor zonsondergang terug. Op deze tocht hebben we twee watervallen van dichtbij bekeken, waarvan de Nevada falls de mooiste is. Uiteindelijk hebben we zo'n 13 kilometer gelopen en zijn we 700 meter gestegen en weer gedaald.

Op de terugweg zijn we nog even langs Mariposa Grove gereden, dit is een klein stukje bos met Sequoia bomen, maar omdat het donker was konden we er niet heel veel van zien. Het is wel zo dat je in de National Parks niet veel last hebt van lichtvervuiling omdat deze parken over het algemeen heel groot zijn. Dat maakt dat je in het donker wel echt heel veel sterren kan zien. Omdat wij op een parkeerplaats in het bos zaten konden we alleen maar naar boven kijken, maar je zag echt heel veel sterren.
De Sequoia's die er stonden waren niet zo heel indrukkwekkend, ze hadden wel een heel dikke stam, maar waren niet veel hoger dan 20 meter. Daarnaast als je foto's zoekt van Sequoia's je al snel foto's ziet van een boom met een tunnel er doorheen waar auto's door kunnen rijden, deze bomen waren echter niet zo dik.

Gisteren zijn we naar San Francisco gereden en hebben meteen de Golden Gate Bridge, Lombard Street (en een heel steile weg) en de wijk 'the Haight' bekeken. De Golden Gate bridge is eigenlijk helemaal niet zo indrukwekkend, ik vond hem niet heel bijzonder. Lombard Street is wel gaaf, helemaal omdat je er met de auto naar beneden kan rijden (zie foto's). Verder hebben we nog een ontzettend lekker Ben & Jerry's ijsje gegeten. Ja, ze hebben hier echt Ben & Jerry's ijswinkeltjes, met schepijs! :D

P.S.
Fotolink!: http://picasaweb.google.com/114746751243334810949/SanFrancisco2?authkey=Gv1sRgCIK707Ttj-G9fA#
P.P.S. De fotolink bevat ook foto's van de autotocht van S.F. naar Lomboc, daar waar we vannacht overnachten.

• 09 November 2010 - 14:05

Lieke:

Nog heel even genieten, en dan kunnen we jullie op Schiphol alweer verwelkomen in het mooie herfstige Nederland!